Alumeco

Netværksporteføljen og Relationskortet kickstarter arbejdet med leverandørdreven innovation

Med en medarbejderstab bestående af specialister og tekniske rådgivere udvikler og løser Alumeco kundespecifikke opgaver. Virksomheden tilbyder et bredt sortiment af aluminiumprofiler, specialprofiler, stænger, rør, plader og coils. Udover at være en grossist virksomhed, søger Alumeco også at agere som rådgivere for deres leverandører såvel som kunder.

Alumeco har et strategisk ønske om at komme endnu tidligere ind i udviklingsprocessen hos deres kunder, så de kan levere bedre og mere effektive løsninger. Med dette fokus deltog Alumeco i foråret 2016 på Design2Networks endags workshop om leverandørdreven innovation. Her blev Alumeco præsenteret for to konkrete værktøjer til arbejde med leverandørdreven innovation: Netværksporteføljen og Relationskortet.

Efter workshoppen begyndte Alumecos interne udviklingsgruppe at arbejde med de to værktøjer. Dette satte refleksioner i gang hos Alumeco om, hvordan virksomheden på bedst mulig vis kan matche deres kunder og leverandører, så samarbejdet bliver mest effektivt. Matchet, og det at bringe teknologi og viden fra forskellige leverandører i spil, skal fremme muligheden for at bidrage tidligere i kundens udviklingsproces. Håbet er, at denne proces i fremtiden vil kunne fraskrive sig de fejl, som oftest følger med, hvis kunden inddrager Alumeco for sent i udviklingsprocessen.

Alumecos brug af Design2Networks værktøjer har givet en større indsigt i, hvilken værdi virksomheden kan levere som grossist. Samtidig har det givet indsigt i, hvordan Alumeco kan blive en mere attraktiv udviklingspartner for deres kunder og en bedre samarbejdspartner for deres leverandører. Kvalitets- og udviklingschef hos Alumeco, René Christensen, udtaler: ”Det er klart, I har været med til at kick-starte vores arbejde i denne retning. Vi var startet, da vi kom i forbindelse med jeres koncept, men manglede nogle værktøjer til at angribe hele problemstillingen.  Disse typer af tanker var helt nytænkning for os og vores branche, og derfor var det vanskeligt for os at gennemskue hvordan ”muren” i branchen skulle brydes. Vi begynder nu at have en tegning til et koncept, som vi ser mangler i vores branche. Et bindeled mellem de mange forskellige aktører i branchen, og dette koncept bygger udelukkende på et resultat af jeres analyseværktøjer.”

Læs mere her.